کد خبر: 977954
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۸
چند روزی است که اخباری در مورد تخریب محیط زیست و در کلامی ساده‌تر کوه‌خواری در کوه سرک در کازرون استان فارس به گوش می‌رسد. ساکنان می‌گویند جاده‌ای در دل این کوه در حال احداث است که برای دسترسی چند نفر به باغ‌هایشان است.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: موضوع زمین خواری‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و تقریباً در تمام استان‌های ایران می‌توان ردپایی از زمین‌خواران را دید. اما طی یک دهه اخیر متجاوزان به منابع طبیعی و محیط‌زیست کار خود را گسترش داده و به دریا و سواحل و کوه‌ها هم رحم نمی‌کنند. ناگفته نماند بار‌ها مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که چنین اقداماتی باید در قانون، جرم تلقی شده و با سوءاستفاده کنندگان نیز بی‌هیچ اغماضی برخورد شود و در همین راستا همین چند ماه پیش هم رئیس قوه قضاییه اعلام کرد قضات اجازه دست‌درازی به حقوق مردم را ندهند و از زمین‌خواری و کوه‌خواری جلوگیری شود. با این حال چند روزی است که اخباری در مورد کوه‌خواری در کوه سرک کازرون و فیلم‌هایی از فعالیت عده‌ای برای تخریب منابع طبیعی این منطقه منتشر شده است. در همین رابطه جمعی از اهالی در تماس با روزنامه، اطلاعاتی را در مورد این کوه‌خواری ارائه و از رئیس قوه قضاییه درخواست کردند تا شخصاً به این موضوع رسیدگی کند.

چند روزی است که اخباری در مورد تخریب محیط‌ زیست و در کلامی ساده‌تر کوه‌خواری در کوه سرک در کازرون استان فارس به گوش می‌رسد. ساکنان می‌گویند جاده‌ای در دل این کوه در حال احداث است که برای دسترسی چند نفر به باغ‌هایشان است. جالب اینکه همین باغ‌ها هم به صورت غیرمجاز به وجود آمده‌اند و باید در کنار جلوگیری از احداث جاده، آن‌ها هم تخریب شوند. در مورد این باغ‌ها گفته شده که آن‌ها پرونده تخریب دارند و با این حال نه تنها حکمی اجرایی نشده است، در عوض جاده‌ای هم برای راحت‌تر رفت و آمد کردن متجاوزان به محیط‌زیست در حال احداث است. از فیلمی که در مورد این جاده منتشر شد می‌توان فهمید جاده برای استفاده عده‌ای خاص می‌باشد، چون در این شیب و ارتفاع هرگز نمی‌توان راهی عمومی ایجاد کرد. گفته می‌شود جاده‌ای که در کوه سرک در حال احداث است به طول ١٢ کیلومتر و در شیب بیش از ٨٠ درصدی کوه است. یکی از مسئولان منطقه هم به خبرنگار «جوان» گفت: «چندین نفر از مسئولان استانی بازدید‌هایی را طی ماه‌های اخیر از این منطقه و کوه سرک داشته‌اند و می‌دانم دستوراتی هم در مورد جلوگیری از ادامه ساخت آن داده‌اند ولی حالا که به این جاده نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم، باغداران صاحب نفوذتر از آن چیزی هستند که فکرش را می‌کردیم. چون هم کار ادامه پیدا کرده و هم جاده پیش رفته و بدتر اینکه بخش‌هایی هم به آن افزوده شده است.» شاید اولین چیزی که از عکس‌ها و فیلم‌های این جاده می‌توان متوجه شد، بریده شدن درختان باشد. سودجویان شبانه درختان را قطع و در طول روز جاده‌سازی می‌کنند. اتفاقی که هیچ مسئول و سازمانی جرأت برخورد با آن را ندارد.

دستگاه قضا صدای مردم را بشنود
بی‌شک یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انقلاب اسلامی و تفکرات و نگاه آن به محیط‌زیست و منابع و طبیعی با دیگر مکاتب این است که از همان روز‌های نخست انقلاب، توجه به «عدالت اجتماعی در بهره‌برداری از منابع طبیعی» است. بر همین اساس رفع محرومیت‌ها در این زمینه و بهره‌مندی تمام آحاد جامعه و بخصوص قشر ضعیف و کم برخوردار از این مواهب خدادادی یکی از دغدغه‌های اصلی و تذکرات رهبر انقلاب در ۲۵ سال گذشته بوده است. به همین خاطر با جرأت می‌توان گفت انگیزه‌های اصلی تذکرات و دستورات مقابله با زمین‌خواری‌ها و کو‌ه‌خواری‌ها را همین حق برخورداری و استفاده عموم مردم از کوه و جنگل و دشت تشکیل داده است. در آخرین روز‌های سال ۹۳ و در دیدار مسئولان محیط‌زیست، منابع طبیعی و فضای سبز با رهبر انقلاب بود که معظم‌له پدیده زمین‌خواری و کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از مسائل رنج‌آور و اسف‌بار دانستند و تأکید کردند: «باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.»

حدود دو ماه پیش هم رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قضات اجازه دست‌درازی به حقوق مردم را ندهند، گفته بود: «اجرای عدالت وظیفه تمامی کارکنان و سازمان‌های زیر مجموعه دستگاه قضاست و در این رابطه ادامه مبارزه با انواع فساد به صورت جدی برای پایان دادن به عمر مفاسد ادامه دارد و قضات نیز اجازه دست‌اندازی به حقوق مردم را ندهند.» آیت‌الله ابراهیم رئیسی یادآور شده بود: «از زمین‌خواری، کوه‌خواری و دست‌اندازی به حقوق مردم و جامعه باید جلوگیری شود و اگر دستگاه‌های اجرایی نیز کمک کنند دیگر شاهد پرونده در دادگستری نخواهیم بود.» حالا کازرونی‌ها جاده در حال احداث کوه سرک را عاملی در مسیر نابودی درختان و محیط‌ زیست منطقه و باز شدن راهی برای کوه‌خواری‌های بعدی می‌دانند و منتظرند تا دستگاه قضا راساً وارد عمل شود تا علاوه بر متجاوزان به منابع طبیعی با مسئولان کم کار استانی هم برخورد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار